tirsdag den 16. februar 2016

Til døden os skiller

Min moster og onkel (Rita og Anders) er deltagere i programmerne 'Til døden os skiller', som vises på TV2 i disse uger.
Her er klip fra morgen tv og lokal tv.



Hvordan er det, når den ene part i ægteskabet skal på plejehjem før den anden? Det fortæller Elin og Rita om.
I en ny TV 2-serie på tre afsnit følger vi to ældre ægtepar, hvor den ene i forholdet er frisk, mens den anden er svækket. Vi møder Elin og Vagn Nielsen samt Rita og Anders Kristensen.

Begge mænd har brug for hjælp i hverdagen. Vagn er dement, mens Anders for år tilbage blev ramt af en blodprop. For Rita og Elin har det medført en masse svære beslutninger. Hvornår kan man tillade sig at sende sin mand på plejehjem? Og må man tage afsted på ferie alene? Det er bare nogle af de spørgsmål, som de roder med. 


Her kan du se et klip fra programmet 'Til døden os skiller', hvor Rita og Anders' børn diskuterer, om Anders skal på plejehjem.

Elin måtte sende Vagn på plejehjem

I dokumentaren følger vi Elin og Vagn i deres overvejelserne om, hvorvidt Vagn skal på plejehjem. I dag bor Vagn på plejehjem. Et valg, som Elin ikke havde nemt ved at træffe. Det fortæller hun i 'Go morgen Danmark'.
Det er hårdt, men det skulle jo til. Hvis ikke jeg havde haft mine børn, så havde han været hjemme endnu, tror jeg, for jeg synes ikke, jeg kunne været bekendt at sende ham afsted. Det var dårligt, at jeg var så dum, at jeg ikke kunne klare det, fortæller Elin Nielsen, der havde utrolig dårlig samvittighed.
Men i takt med at Vagn blev dårligere, blev det også hårdere for Elin. Med tiden skulle hun både agere rengøringskone, plejeassistent og støttende kone for en mand, der sommetider ikke kunne genkende hende.
- Der kommer jo en dag, hvor man skal tage et valg, for han kunne jo ikke tage et valg, så jeg var jo nødt til at tage det. Mine børn hjalp mig med det, siger Elin Nielsen.

Rita tager på ferie alene

Rita Kristensen har også oplevet at skulle træffe svære valg. Hendes mand Anders bor stadig hjemme, men skal have hjælp til meget. Men Rita er stadig frisk og vil gerne dyrke de interesser, de før har dyrket sammen - fordi det giver hende energi og overskud, når hun kommer hjem til Anders. Derfor har hun valgt at tage på ferie på Rhodos uden Anders, der imens er i aflastning på et plejehjem.
- Jeg ser sådan på det, at selvom Anders er bundet til en kørestol, så er mit liv jo ikke forbi. Jeg føler jo, at jeg har nogle gode år tilbage, og der vil jeg også gerne ud at opleve noget, så det er derfor, jeg tager afsted, siger Rita Kristensen, der understreger, at det er vigtigt, at man som pårørende tænker på sig selv
- Som pårørende er man på 24 timer i døgnet, så det er afslappende med en ferie. Man skal hjemmefra, for ellers klarer man det ikke, forklarer Rita Kristensen.

Svært at være pårørende

Både Rita og Elins familier er blevet fulgt af et tv-hold gennem tre år. De har gjort det for at sætte fokus på, hvor svært det er, når den ene i forholdet er rask, mens den anden er syg.
- Der er mange, der har det sådan. Man er nødt til at være åben, for man skal altså tænke på de pårørende, fortæller Elin Nielsen.
Hun fortæller, at folk tit spørger, hvordan hendes mand har det, men aldrig hende, fordi hun er den raske.
- Det er vigtigt, at man tænker på de pårørende, og hvor svært det er at være pårørende, for det er svært, siger Elin Nielsen, der bliver bakket op af Rita Kristensen.





















Ingen kommentarer:

Send en kommentar